Miről szól?

Könyv, Színház, Utazás... és Minden ami belefér!

Like Me! on Facebook

facebook_piros.png

Kedvenc oldalak

  web_fejlec.png   európa könyvkiadó.jpg     agavekönyvek.jpg     karinthy_szinhaz__logo.jpg thália.jpg operett.pngvígszínház.jpg  ódry_színpad.jpg  Pinceszínház_logó.jpg Bábszínház_logó.jpg

Címkék

42.hét (1) Ács Norbert (1) Agave (1) Agave Kiadó (1) Alföldi Róbert (3) Alma Katsu (1) Amerikai komédia (2) Anastasia Steele (2) Andrádi Zsanett (1) Andy Warhol (1) Angler Balázs (1) Aszlányi Károly (1) Átrium (1) Attractive (1) Avantgárd (1) A Csárdáskirálynő (1) A gömbfejűek és csúcsfejűek (1) A királynő beszéde (1) A siksze (1) a sötét ötven árnyalata (1) A testbérlők (1) A Tündérlaki lányok (1) A vihar (1) Babák (1) bábszak (1) bábszínművész (1) Bábszínművész (1) Bagó Berci (1) Bagó Bertalan (1) Balerina (1) balett (1) Balettművészet (1) Bálint Ádám (1) Bányavakság (1) Bányavidék (1) Bányavirág (1) Bányavíz (1) Bán Bálint (1) Bán Teodóra (1) Barabás Heni (1) Barabás Zsuzsa (1) Barabás Zsuzsanna (1) Baram (1) Barkóczi Sándor (1) Bársony Bálint (1) Báthory Erzsébet (4) Batobus (1) Beatles (2) Beatles koncert-fantázia (3) Benczúr (1) Benczúr Ház (3) Benczúr Ház Szabadtéri Színpad (1) Benedekffy Katalin (2) Bercsényi Péter (1) Bertolt Brecht (4) Black Comedy (1) Blasek Gyöngyi (1) blog (2) blogger (1) Bohoczki Sára (1) Boncsér Gergely (1) Bordás Barbara (2) Bori Réka (1) Bozó Andrea (2) Brasch Bence (3) brecht-i (1) Bret Easton Ellis (1) Budapesti Nyári Fesztivál (4) Budapesti Operettszínház (7) Budapest Bábszínház (3) Budapest Bár (2) Café Budapest (1) Callie (1) Cantini (1) Christian Grey (2) Cigánytábor az égbe megy (1) címlap (1) Corvina (1) Croiassant (1) csabai márk (1) Csajkovszkij (1) Csákányi Eszter (1) Csapó Virág (1) Cserhalmi György (1) Csiky Gergely Színház (1) Csinibaba (1) Csizmadia Tibor (1) Csokonai Lili (1) Csuha Lajos (1) Czene Zsófia (1) Czigány Judit (1) Czupi Dániel (1) Dancs Annamari (2) Dér Heni (1) Diadalív (1) díjátadó (1) Diótörő (2) Divat (1) Dolhai Attila (3) dráma (1) duna palota (1) Ebergényi Réka (1) Egyházi Géza (1) egy csibész naplója (1) Egy megcsúszott lélek vallomásai (1) Eiffel (1) Eke Angéla (3) Elfújta a szél (2) Elisabeth (1) Elle (1) EMKE (1) Endrődy Krisztián (1) Enyedi Éva (1) Eperjes Károly (1) Erdély (1) Érinthetetlenek (1) Erkel Ferenc (1) Erkel László Kentaur (1) erotikus (1) Esterházy Péter (1) Eszenyi Enikő (1) évad (1) Evita (1) E L James (1) Facebook (1) facebook (1) Falusi Mariann (1) Falussy Lilla (1) Faragó András (1) Farkas Róbert (1) Fátyol Kamilla (1) Fay Hume (1) Fehér Balázs Benő (1) Fehér László (1) fekete-fehér (1) Fekete Ádám (3) Fekete Ernő (2) Felföldi Anikó (1) Felméry Lili (1) Ferenci Attila (1) festő (1) Fesztbaum Béla (1) Fincza Erika (1) Fischl Mónika (1) Fodor Annamária (1) Fodor Tamás (1) Földes Tamás (2) fotó (1) fotózás (1) Fotózás (1) Friedenthal Zoltán (1) FÜGE (2) Gájer Bálint (1) Gantner Ádám (1) Genet (1) Gergye Krisztián (1) Gerner Csaba (1) Gimesi Dóra (1) Gímesi Dóra (1) Giuseppe Veneziano (1) Göbölös Krisztina (1) Gömöri András Máté (1) Gothár Péter (1) Gubás Gabi (1) Gubik Petra (1) Guelmino Sándor (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyulai Várszínház (2) Halál (1) Halhatatlanok (1) Hangvilla (1) Harangozó Gyula (1) Hársing Hilda (1) Heltai Jenő (1) Hitgyógyász (1) Hoffer Károly (2) Honvéd Kamaraszínház (1) HOPPart (3) HOPPart társulat (1) Hozleiter Fanny (1) Hutter Linda (1) Így szerettek ők (2) Inna (1) interjú (9) író (1) írók (1) Ivanics Tamás (1) Izráel (1) Jack Isidore (1) James Bond (1) Janklovics Péter (1) Janne Teller (1) Janza Kata (3) Játék a kastélyban (1) jelenvagyok (1) Jenes Kitti (1) Jeruzsálem (1) Jézus Krisztus Szupersztár (1) Jóembert keresünk (2) Jókai Színház (1) Jordán Tamás (1) Juronics Tamás (1) Kabai Alex (1) Kacsur András (1) Kacsur Andrea (1) Kállay Bori (1) Kálmánchelyi Zoltán (1) Kapecz Zsuzsa (1) Kaposvár (1) Karády Katalin (1) Karafiáth Orsolya (1) Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház (1) karrier (1) Kaszás Gergő (1) Kátai István (2) Katona József Színház (1) képzőművész (1) Kerényi Miklós Gábor (2) Kerényi Miklós Máté (2) keresztes ildikó (1) Keresztes Tamás (1) Kéri Kitty (1) Kero (1) Kesselyák György (1) kiadó (1) Kiálts a szeretért! (1) Kiálts a szeretetért! (1) kibuc (1) Kicsi Lili (1) kié ez az ország (1) Kiss Csaba (1) Kiss Diána Magdolna (2) Kiss Péter (1) Kiss Tibor (1) Kistehén Tánczenekar (1) Kocsák Tibor (1) Kocsis Pál (1) Kocsis Tamás (1) Kollár-Klemencz László (2) Kolozsvár (1) Kolozsvári Magyar Opera (3) Kolti Helga (2) koncert (1) könyv (2) Kosák Tibor (1) Kovács Adrián (1) Kováts Adél (2) kritika (3) Krúdy Gyula (1) Kszel Attila (1) kultúra (1) Kurázsi mama és gyerekei (1) Lábodi Ádám (1) Lehoczky Zsuzsa (1) lemez (1) Lengyel Tamás (2) Libri (1) Liliomfi (2) Lissa Price (1) London (1) Lőrinczy Attila (1) Los Angeles (1) Louis Vuitton (1) Lúdas Matyi (1) Lukács György (1) Magyar Állami Operaház (1) Majsai-Nyilas Tünde (1) Makranczi Zalán (1) Mara (1) Margitsziget (2) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (2) Margitsziget anno (1) Marosvásárhely (1) Máté Gábor (1) Mazzarino (1) mentor (1) Merlin Színház (1) Mészáros Máté (1) Michal Docekal (1) Miklós Eponin (1) Miklós Tibor (8) Miller Zoltán (1) Misi mókus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MKUK (1) modell (2) Mohácsi János (1) Molnár Áron (1) Molnár Ferenc (1) Molnár Gusztáv (1) Molnár Piroska (1) Monte Cristo (1) Móricz Zsigmond Színház (1) Mórocz Adrienn (2) Mosolyka (1) Moulin Rouge (1) műfaj (1) musical (3) musical-opera (4) művész (1) művészek (1) Nagy Anikó (3) Nagy Cili (1) Nagy Fruzsina (1) Nagy Lóránt (1) Németh Juci (2) Nemzeti Színház (3) New York (1) Novák Eszter (2) Novák Péter (1) Nyáry Krisztián (2) Ódry (1) Ódry Színpad (2) Olaszország (1) olvasás (1) önéletrajz (1) opera (1) operett (1) Ördögölő Józsiás (1) Örkény Színház (2) Orosz Melinda (1) Orosz Péter (1) Orszácky-díj (1) Ostorházi Bernadett (1) ötven (1) Pallai Mara (1) Palman Kitti (1) Parasztbecsület (1) Parasztopera (1) Párizs (2) Pejtsik (1) Pejtsik Péter (1) Peller Károly (1) performansz (1) Pesti Magyar Színház (1) Pethő Gergő (2) Petrik Andrea (1) Pettson és Findusz (1) Philip K. Dick (1) Pigalle (1) Pinceszínház (3) Pintér Béla (2) Pintér Béla és társulata (1) Pintér Béla Társulat (1) Pokoli történetek (1) Polka dots (1) pop-art (1) Pop-art (1) Pöttyök (1) Quimby (2) Quitt László (1) Rába Roland (1) Rácz József (1) Radnóti Színház (1) Rajnai Klára (1) RAM (1) regény (1) Remete Kriszta (1) Réthly Attila (1) Robin Hood (1) rockoperett (1) Rock SZínház (1) Rock Színház (6) romantikus-thriller (1) Rómeó (1) Rómeó és Júlia (1) Roszik Hella (1) sajtótájékoztató (1) Sarádi Zsolt (1) Sarah (1) sci-fi (2) Selmeczi György (1) Semmi (3) Senkálszky Endre (1) Serbán Attila (1) Shakespeare (1) Siménfalvy Ágota (1) Sipos Vera (1) Somogyi Szilárd (2) Söndörgő Együttes (1) Sopsits Árpád (1) Spiegl Anna (2) spirit színház (1) Stefanovics Angéla (1) Szabadtér Színház (1) Szabad Tér (1) Szabad Tér Színház (2) Szabó Dávid (1) SZabó P. Szilveszter (1) Szabó P. Szilveszter (1) Szegedi Kortárs Balett (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) Széles László (1) Szemenyei János (1) Szemerédi Bernadett (2) Szendy Szilvi (3) szépirodalom (1) szépségkirálynő (1) szerelmi élet (1) Szerémi Zoltán (1) Szerencsés flótás (1) Szerényi László (1) szereposztás (1) SZFE (2) Szikszai Rémusz (1) Szilágyi Katalin (2) színész (1) Szinetár Dóra (1) színház (3) Színház- és Filmművészeti Egyetem (1) Színházak Éjszakája (1) Színházi Kritikusok Céhe (1) Színházi Szemle (1) Színikritikusok (1) Színikritikusok Céhe (1) Szkéné Színház (1) Szolár Tibor (1) Szomor György (3) sztárbansztár (1) szürke (1) Tánvművészet (1) TÁP Színház (2) Tasnádi Bence (2) Tatabányai Jászai Mari Színház (1) Tatai Zsolt (1) Telekes Péter (1) Tel Aviv (1) Teréz anya (1) Teszárek Csaba (1) Thuróczy Szabolcs (1) Tímár Péter (1) Tizenhét hattyúk (1) Tokió (1) Tompa Andrea (1) Törőcsik Franciska (1) Tóth József (1) Trafó (1) Trokán Anna (1) Trokán Nóra (1) Trokán Péter (1) Turay Ida Színház (1) Turiddu (1) újrakezdés (1) ulpius (1) Ungár Júlia (1) utazás (1) Vadász Zsolt (1) Vágó Zsuzsi (2) Vámpírok bálja (1) Vándor Éva (1) Városmajor (1) Városmajori Szabadtéri Színpad (1) Városmajori Szemle (1) Városmajori Színházi Szemle (2) Városmajori színpad (1) Városmajori Színpad (4) Vass Magdolna (1) Vass Szilárd (1) Vastag Tamás (1) Velence (1) Veszprémi Petőfi Színház (1) Vidnyánszky Attila (1) Vidovszky György (1) Vígegyetem (2) vígjáték (1) Vígszínház (3) Vizi Máté (1) Vörösmarty Színház (1) Vörös Edit (1) Vujity Tvrtko (1) Weisz Fanni (1) xfaktor (1) Y.A. (1) Yayoi Kusama (1) Zádori Szilárd (1) Zazzy Design (1) Znamenák István (1) Zöld Csaba (1) Zsótér Sándor (4) Címkefelhő

Friss topikok

  • Rafael Arcson: Rettenetesen sajnálom, hogy nem lehetek ott a bemutatón! Egyrészt, régen láttalak benneteket, másr... (2014.02.04. 22:05) Kié ez az ország?
  • Piros Csilla: Mindkét fél kérésére töröltem a hozzászólásokat. (2012.09.19. 09:03) A "lázadás vallásában" hiszek
  • Piros Csilla: Javítva. Én még sajnos a szórólap szerint írtam a darabról. Köszönöm a segítséget. (2012.08.13. 19:49) Szerencsés szerencsétlen
  • Piros Csilla: @Esbé: Köszi a javítást. Máris átírom. (2012.07.08. 00:19) Az Érinthetetlenek megérintenek

Naptár

január 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

A szárnyaló balerina: Felméry Lili

2012.08.23. 19:31 Piros Csilla

Portré (ff) Fotó Juhász Attila.JPG

     Interjú Felméry Lilivel

   A zenés színház közel áll hozzám, ezért gondoltam pár éve, hogy a komolyabb műfajokkal is megismerkedem, de csak egy jó találkozásom volt az operával, mégpedig a Bohémélettel. Ezek után mégsem kerültem a Magyar Állami Operaházat, mert rákaptam a balettre, amelynek csodálatos világa teljesen magával ragadott. Volt olyan, amelyiket többször is megnéztem, több szereposztásban, de akkor még nem találkoztam  az  Operaház ifjú tehetségével, Felméry Lilivel. 2010-ben viszont egy friss, üde és törékeny balerina szárnyalt be Júliaként a színpadra, meghódítva a közönséget és engem is. Ő volt Felméry Lili. Őt kérdeztem a balettművészet szépségéről.

     Már régóta készülök arra, hogy egy balerinával beszélgessek, az pedig, hogy téged kérdezhetlek, külön öröm nekem. Címzetes magántáncos vagy az Operaházban, ez miben különbözik az első magántáncostól?

     Felméry Lili: Egy, a pályája elején álló táncosnak sosem a rangok a fontosak, hanem a lehetőségek. Ha egy színház vezető táncosa nem kap tudásához méltó szerepeket, mit sem ér, hogy ő az első. A balett világában egyébként is viszonylagos minden. Egy főszerep, vagy egy karakter megformálása nem beosztás kérdése. Ugyanazt a koncentrációt és odaadást igényli.  Persze nem vagyok naiv, tudom - különösen formai, hatalmi és egzisztenciális szempontokból - van jelentősége a beosztásnak. A címzetes magántáncos olyan szereplő, aki a színházvezetéstől lehetőséget kaphat bármilyen szerep megformálására, színpadiasan szólva lehet barátnő, udvarhölgy, vagy királynő is. Bár királynő egy előadásban mindig csak egy van…

Felméry_Lili2.jpg

(Fotó: Andrea P. Merlo, Hegyesi Gergely, Kanyó Béla)

     Szerintem a művészeti ágak közül ez követel a legtöbb önfegyelmet és lemondást. Tudom, hogy szerinted ez nem áldozat, mert szereted és gondolom enélkül már nem is lenne teljes az életed, de volt olyan, amikor már te is úgy gondoltad, hogy túl nagy az ár?

     F.L.: A táncos, ha megvan benne a szakmai alázat és szeretet, a teljesség felé törekvés örök vágya, mindent azért tesz, hogy a mozdulat, a szerep tökéletes legyen. Az önfegyelem itt a dolgok alapja, s a cél „legyőzni a testet”, magasabbra ugorni, többet forogni és mindig többre vágyni. Ebben a mindennapi küzdelemben nincs helye a kicsinyes mérlegelésnek, el kell dönteni az alapkérdést: akarok-e, tudok-e több lenni önmagamnál?

    A Fekete hattyú óta mi, a közönség is kaptunk egy képet a balettművészet áldozatos háttérmunkájáról. Szinte biztos vagyok benne, hogy te is láttad a filmet, mennyire van igazságtartalma?

     F.L.: A „Fekete hattyú” egy átélésre sarkalló dramaturgia. Ezt tökéletesen veszi a néző, a döbbenet erejével hat rá, ahogyan egy balettművész megéli a mindennapokat. Ez egy látvány-fikció, amely tartalmaz valóságos elemeket, de mint tudjuk, az élet némileg másképp működik. Egy ilyen alkotást azonban nem érdemes szakmai szemüvegen keresztül elemezni.

     Beszéljünk azért rólad is. Először a Rómeó és Júliában debütáltál, mint Júlia. Álomszerep végzős művésznek. Azt hiszem, egy szerep eltáncolása ugyanúgy kíván színészi játékot is. Ezt is tanítják a főiskolán? Te honnan merítettél Júlia megformálásához?

     F.L.: Igen, ez életem első igazi főszerepe volt, hála Hágai Katalinnak, aki kiszemelt erre a feladatra. Hihetetlen nagy megtiszteltetés egy 18 éves végzős balerinának, hogy az Operaházban, Seregi László darabját táncolhatja azokkal a művésztársakkal, akikre mindig felnézett. Az Operaház színpada nekem a világ közepét jelentette. Azt a helyet, ahova - mestereim bíztatására - mindig vágytam. Júlia pedig az örök szerepálom.

    A színészi játék a főiskolán tantárgy, kiváló művésztanárok tanítják. Az igazi tanító persze a nagybetűs élet volt. Ennek legfontosabb része a koreográfus, Seregi mester és Kaszás Ildikó iránymutatása, minden, amit ők Júlia szerepéről gondoltak és tanítottak a próbákon. Mindez átitatódott, átszűrődött az akkori testemen-lelkemen. No és persze Rómeón, akivel ketten vagyunk egyek, végigjárva saját színpadi utunkat. Egy életre szóló ajándék ez a debütálás, hálás vagyok a sorsnak érte.

Lili_Júlia.jpg

(Fotó: Kanyó Béla)

     Ha már a Fekete hattyúról beszéltünk, láttam, hogy csodálatos képek készültek rólad a Hattyúk tavát idéző jelmezben. Készen állnál Odile szerepére?

     F.L.: Egy ilyen kérdés mindig zavarba hoz. Ha arra vonatkozik, hogy az ember megtesz-e mindent azért, hogy kellő életkorban, kellő tapasztalattal, kellő szakmai és lelki tudás birtokában megtalálja őt egy fontos szerep, akkor természetesen az a válaszom, hogy én mindent alárendelek az életemben annak, hogy helyt állhassak. Ugyanakkor „valamire készen állni” nekem mindig a teljesség és a befejezettség érzését hordozza. A balettnek, mint művészetnek a lényege a befejezetlenség. Ez egy állandó késztetés, a „folyamatosan legyünk többek önmagunknál” művészete. De az igazi válaszom egy  szeretett vers első néhány sora: „A tengerpartot járó kisgyerek/ mindig talál a kavicsok közt egyre,/ mely mindöröktől fogva az övé,/ és soha senki másé nem is lenne.”

     Az Operaházat népszerűsítő plakátok az idén igen figyelemfelkeltőek voltak. Az egyikről te is igen merészen nézel a járókelőkre, egy balerinától szokatlan szerelésben. Tőled is szokatlan?

     F.L.: Az idei operaházi reklámkampány részeként Júlia megszemélyesítése volt a feladatom. Adott koncepció és design, adott rekvizitumok, adott környezet, én csak belebújtam a rám adott „köntösbe”. Újszerűen provokatív és modern lett, és bizonyára ez volt a cél. Sokan hívtak, üzentek, hogy tetszik nekik. Büszke voltam, hogy én is hozzájárulhatok ahhoz, hogy az opera, a balett, és maga az Operaház és a majdani Erkel Színház benne legyen a mindennapi köztudatban. Nekem személyesen is fontos, hogy a műfaj mindenkihez eljusson. A balett nem attól „klasszikus”, hogy ódon és régies, mindig minden újraértelmezhető, aktualizálható, a lényeg a hitelesség. Ezt kötelező megtalálni!

Felméry_Lili1.jpg 

(Fotó: Czank Lívia, Andrea P. Merlo, Emmer László)

      Mit csinálsz, ha éppen ki szeretnél kapcsolódni?

     F.L.: Táncolok! Persze én is szeretek világot látni, utazni, szórakozni. A testnek és a léleknek szüksége van a pihenésre.

     Ha jól tudom, akkor a nyár sem teljesen a pihenésről szól, ugyanis Szegedi Szabadtéri Játékokon a Bajazzók c. operában táncoltál. Hogy kerültél oda? Igaz az, hogy nem csak a tánc szeretete, hanem komolyabb érzelmek is fűznek a darabhoz?

     F.L.: Igen, fűznek „érzelmek” a darabhoz. Egyrészt szakmai alapon fontos volt, hogy az idei nyáron is legyen táncos feladatom. Innen is köszönöm, hogy Kerényi Miklós Gábor, az Operettszínház igazgatója megtisztelt a bizalmával, és egy operaházi művészkollégámmal egyetemben meghívott bennünket Szegedre a Bajazzók és a Parasztbecsület táncos közreműködőinek. Nagy öröm volt számomra, hogy majd két hétig együtt dolgoztunk, szabadtéri operában még nem szerepeltem, sikeres két előadáson vagyunk túl. Másrészt fontos volt számomra mindkét előadás azért is, mert együtt lehettem a színpadon azzal, aki közel áll a szívemhez. Ez is premier volt, csak lelki értelemben. Eruptív, mint a lávafolyam. A magánélet persze szent, nem tartozik senkire, legkevésbé a nyilvánosságra, de a személyes boldogság érzése megosztható. Köszönöm a sorsnak, hogy mindez így alakult.

     Ősszel miben láthatunk az Operaházban?

    F.L.: Ezt még nem tudom elárulni, mert az operai gyakorlattal ellentétben a balett-szereposztásokat mindig később hozzák nyilvánosságra. A balettigazgató és a Jóisten, aki remélem, súgott neki, már bizonyára tudja.

 

Szólj hozzá!

Címkék: Magyar Állami Operaház Rómeó és Júlia Felméry Lili Tánvművészet Balettművészet Balerina

A bejegyzés trackback címe:

http://like-me.blog.hu/api/trackback/id/tr994728378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.