Miről szól?

Könyv, Színház, Utazás... és Minden ami belefér!

Like Me! on Facebook

facebook_piros.png

Kedvenc oldalak

  web_fejlec.png   európa könyvkiadó.jpg     agavekönyvek.jpg     karinthy_szinhaz__logo.jpg thália.jpg operett.pngvígszínház.jpg  ódry_színpad.jpg  Pinceszínház_logó.jpg Bábszínház_logó.jpg

Címkék

42.hét (1) Ács Norbert (1) Agave (1) Agave Kiadó (1) Alföldi Róbert (3) Alma Katsu (1) Amerikai komédia (2) Anastasia Steele (2) Andrádi Zsanett (1) Andy Warhol (1) Angler Balázs (1) Aszlányi Károly (1) Átrium (1) Attractive (1) Avantgárd (1) A Csárdáskirálynő (1) A gömbfejűek és csúcsfejűek (1) A királynő beszéde (1) A siksze (1) a sötét ötven árnyalata (1) A testbérlők (1) A Tündérlaki lányok (1) A vihar (1) Babák (1) bábszak (1) bábszínművész (1) Bábszínművész (1) Bagó Berci (1) Bagó Bertalan (1) Balerina (1) balett (1) Balettművészet (1) Bálint Ádám (1) Bányavakság (1) Bányavidék (1) Bányavirág (1) Bányavíz (1) Bán Bálint (1) Bán Teodóra (1) Barabás Heni (1) Barabás Zsuzsa (1) Barabás Zsuzsanna (1) Baram (1) Barkóczi Sándor (1) Bársony Bálint (1) Báthory Erzsébet (4) Batobus (1) Beatles (2) Beatles koncert-fantázia (3) Benczúr (1) Benczúr Ház (3) Benczúr Ház Szabadtéri Színpad (1) Benedekffy Katalin (2) Bercsényi Péter (1) Bertolt Brecht (4) Black Comedy (1) Blasek Gyöngyi (1) blog (2) blogger (1) Bohoczki Sára (1) Boncsér Gergely (1) Bordás Barbara (2) Bori Réka (1) Bozó Andrea (2) Brasch Bence (3) brecht-i (1) Bret Easton Ellis (1) Budapesti Nyári Fesztivál (4) Budapesti Operettszínház (7) Budapest Bábszínház (3) Budapest Bár (2) Café Budapest (1) Callie (1) Cantini (1) Christian Grey (2) Cigánytábor az égbe megy (1) címlap (1) Corvina (1) Croiassant (1) csabai márk (1) Csajkovszkij (1) Csákányi Eszter (1) Csapó Virág (1) Cserhalmi György (1) Csiky Gergely Színház (1) Csinibaba (1) Csizmadia Tibor (1) Csokonai Lili (1) Csuha Lajos (1) Czene Zsófia (1) Czigány Judit (1) Czupi Dániel (1) Dancs Annamari (2) Dér Heni (1) Diadalív (1) díjátadó (1) Diótörő (2) Divat (1) Dolhai Attila (3) dráma (1) duna palota (1) Ebergényi Réka (1) Egyházi Géza (1) egy csibész naplója (1) Egy megcsúszott lélek vallomásai (1) Eiffel (1) Eke Angéla (3) Elfújta a szél (2) Elisabeth (1) Elle (1) EMKE (1) Endrődy Krisztián (1) Enyedi Éva (1) Eperjes Károly (1) Erdély (1) Érinthetetlenek (1) Erkel Ferenc (1) Erkel László Kentaur (1) erotikus (1) Esterházy Péter (1) Eszenyi Enikő (1) évad (1) Evita (1) E L James (1) Facebook (1) facebook (1) Falusi Mariann (1) Falussy Lilla (1) Faragó András (1) Farkas Róbert (1) Fátyol Kamilla (1) Fay Hume (1) Fehér Balázs Benő (1) Fehér László (1) fekete-fehér (1) Fekete Ádám (3) Fekete Ernő (2) Felföldi Anikó (1) Felméry Lili (1) Ferenci Attila (1) festő (1) Fesztbaum Béla (1) Fincza Erika (1) Fischl Mónika (1) Fodor Annamária (1) Fodor Tamás (1) Földes Tamás (2) fotó (1) Fotózás (1) fotózás (1) Friedenthal Zoltán (1) FÜGE (2) Gájer Bálint (1) Gantner Ádám (1) Genet (1) Gergye Krisztián (1) Gerner Csaba (1) Gimesi Dóra (1) Gímesi Dóra (1) Giuseppe Veneziano (1) Göbölös Krisztina (1) Gömöri András Máté (1) Gothár Péter (1) Gubás Gabi (1) Gubik Petra (1) Guelmino Sándor (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyulai Várszínház (2) Halál (1) Halhatatlanok (1) Hangvilla (1) Harangozó Gyula (1) Hársing Hilda (1) Heltai Jenő (1) Hitgyógyász (1) Hoffer Károly (2) Honvéd Kamaraszínház (1) HOPPart (3) HOPPart társulat (1) Hozleiter Fanny (1) Hutter Linda (1) Így szerettek ők (2) Inna (1) interjú (9) író (1) írók (1) Ivanics Tamás (1) Izráel (1) Jack Isidore (1) James Bond (1) Janklovics Péter (1) Janne Teller (1) Janza Kata (3) Játék a kastélyban (1) jelenvagyok (1) Jenes Kitti (1) Jeruzsálem (1) Jézus Krisztus Szupersztár (1) Jóembert keresünk (2) Jókai Színház (1) Jordán Tamás (1) Juronics Tamás (1) Kabai Alex (1) Kacsur András (1) Kacsur Andrea (1) Kállay Bori (1) Kálmánchelyi Zoltán (1) Kapecz Zsuzsa (1) Kaposvár (1) Karády Katalin (1) Karafiáth Orsolya (1) Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház (1) karrier (1) Kaszás Gergő (1) Kátai István (2) Katona József Színház (1) képzőművész (1) Kerényi Miklós Gábor (2) Kerényi Miklós Máté (2) keresztes ildikó (1) Keresztes Tamás (1) Kéri Kitty (1) Kero (1) Kesselyák György (1) kiadó (1) Kiálts a szeretért! (1) Kiálts a szeretetért! (1) kibuc (1) Kicsi Lili (1) kié ez az ország (1) Kiss Csaba (1) Kiss Diána Magdolna (2) Kiss Péter (1) Kiss Tibor (1) Kistehén Tánczenekar (1) Kocsák Tibor (1) Kocsis Pál (1) Kocsis Tamás (1) Kollár-Klemencz László (2) Kolozsvár (1) Kolozsvári Magyar Opera (3) Kolti Helga (2) koncert (1) könyv (2) Kosák Tibor (1) Kovács Adrián (1) Kováts Adél (2) kritika (3) Krúdy Gyula (1) Kszel Attila (1) kultúra (1) Kurázsi mama és gyerekei (1) Lábodi Ádám (1) Lehoczky Zsuzsa (1) lemez (1) Lengyel Tamás (2) Libri (1) Liliomfi (2) Lissa Price (1) London (1) Lőrinczy Attila (1) Los Angeles (1) Louis Vuitton (1) Lúdas Matyi (1) Lukács György (1) Magyar Állami Operaház (1) Majsai-Nyilas Tünde (1) Makranczi Zalán (1) Mara (1) Margitsziget (2) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (2) Margitsziget anno (1) Marosvásárhely (1) Máté Gábor (1) Mazzarino (1) mentor (1) Merlin Színház (1) Mészáros Máté (1) Michal Docekal (1) Miklós Eponin (1) Miklós Tibor (8) Miller Zoltán (1) Misi mókus (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) MKUK (1) modell (2) Mohácsi János (1) Molnár Áron (1) Molnár Ferenc (1) Molnár Gusztáv (1) Molnár Piroska (1) Monte Cristo (1) Móricz Zsigmond Színház (1) Mórocz Adrienn (2) Mosolyka (1) Moulin Rouge (1) műfaj (1) musical (3) musical-opera (4) művész (1) művészek (1) Nagy Anikó (3) Nagy Cili (1) Nagy Fruzsina (1) Nagy Lóránt (1) Németh Juci (2) Nemzeti Színház (3) New York (1) Novák Eszter (2) Novák Péter (1) Nyáry Krisztián (2) Ódry (1) Ódry Színpad (2) Olaszország (1) olvasás (1) önéletrajz (1) opera (1) operett (1) Ördögölő Józsiás (1) Örkény Színház (2) Orosz Melinda (1) Orosz Péter (1) Orszácky-díj (1) Ostorházi Bernadett (1) ötven (1) Pallai Mara (1) Palman Kitti (1) Parasztbecsület (1) Parasztopera (1) Párizs (2) Pejtsik (1) Pejtsik Péter (1) Peller Károly (1) performansz (1) Pesti Magyar Színház (1) Pethő Gergő (2) Petrik Andrea (1) Pettson és Findusz (1) Philip K. Dick (1) Pigalle (1) Pinceszínház (3) Pintér Béla (2) Pintér Béla és társulata (1) Pintér Béla Társulat (1) Pokoli történetek (1) Polka dots (1) pop-art (1) Pop-art (1) Pöttyök (1) Quimby (2) Quitt László (1) Rába Roland (1) Rácz József (1) Radnóti Színház (1) Rajnai Klára (1) RAM (1) regény (1) Remete Kriszta (1) Réthly Attila (1) Robin Hood (1) rockoperett (1) Rock SZínház (1) Rock Színház (6) romantikus-thriller (1) Rómeó (1) Rómeó és Júlia (1) Roszik Hella (1) sajtótájékoztató (1) Sarádi Zsolt (1) Sarah (1) sci-fi (2) Selmeczi György (1) Semmi (3) Senkálszky Endre (1) Serbán Attila (1) Shakespeare (1) Siménfalvy Ágota (1) Sipos Vera (1) Somogyi Szilárd (2) Söndörgő Együttes (1) Sopsits Árpád (1) Spiegl Anna (2) spirit színház (1) Stefanovics Angéla (1) Szabadtér Színház (1) Szabad Tér (1) Szabad Tér Színház (2) Szabó Dávid (1) Szabó P. Szilveszter (1) SZabó P. Szilveszter (1) Szegedi Kortárs Balett (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) Széles László (1) Szemenyei János (1) Szemerédi Bernadett (2) Szendy Szilvi (3) szépirodalom (1) szépségkirálynő (1) szerelmi élet (1) Szerémi Zoltán (1) Szerencsés flótás (1) Szerényi László (1) szereposztás (1) SZFE (2) Szikszai Rémusz (1) Szilágyi Katalin (2) színész (1) Szinetár Dóra (1) színház (3) Színház- és Filmművészeti Egyetem (1) Színházak Éjszakája (1) Színházi Kritikusok Céhe (1) Színházi Szemle (1) Színikritikusok (1) Színikritikusok Céhe (1) Szkéné Színház (1) Szolár Tibor (1) Szomor György (3) sztárbansztár (1) szürke (1) Tánvművészet (1) TÁP Színház (2) Tasnádi Bence (2) Tatabányai Jászai Mari Színház (1) Tatai Zsolt (1) Telekes Péter (1) Tel Aviv (1) Teréz anya (1) Teszárek Csaba (1) Thuróczy Szabolcs (1) Tímár Péter (1) Tizenhét hattyúk (1) Tokió (1) Tompa Andrea (1) Törőcsik Franciska (1) Tóth József (1) Trafó (1) Trokán Anna (1) Trokán Nóra (1) Trokán Péter (1) Turay Ida Színház (1) Turiddu (1) újrakezdés (1) ulpius (1) Ungár Júlia (1) utazás (1) Vadász Zsolt (1) Vágó Zsuzsi (2) Vámpírok bálja (1) Vándor Éva (1) Városmajor (1) Városmajori Szabadtéri Színpad (1) Városmajori Szemle (1) Városmajori Színházi Szemle (2) Városmajori színpad (1) Városmajori Színpad (4) Vass Magdolna (1) Vass Szilárd (1) Vastag Tamás (1) Velence (1) Veszprémi Petőfi Színház (1) Vidnyánszky Attila (1) Vidovszky György (1) Vígegyetem (2) vígjáték (1) Vígszínház (3) Vizi Máté (1) Vörösmarty Színház (1) Vörös Edit (1) Vujity Tvrtko (1) Weisz Fanni (1) xfaktor (1) Y.A. (1) Yayoi Kusama (1) Zádori Szilárd (1) Zazzy Design (1) Znamenák István (1) Zöld Csaba (1) Zsótér Sándor (4) Címkefelhő

Friss topikok

  • Rafael Arcson: Rettenetesen sajnálom, hogy nem lehetek ott a bemutatón! Egyrészt, régen láttalak benneteket, másr... (2014.02.04. 22:05) Kié ez az ország?
  • Piros Csilla: Mindkét fél kérésére töröltem a hozzászólásokat. (2012.09.19. 09:03) A "lázadás vallásában" hiszek
  • Piros Csilla: Javítva. Én még sajnos a szórólap szerint írtam a darabról. Köszönöm a segítséget. (2012.08.13. 19:49) Szerencsés szerencsétlen
  • Piros Csilla: @Esbé: Köszi a javítást. Máris átírom. (2012.07.08. 00:19) Az Érinthetetlenek megérintenek

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Budapest Bábszínház - Semmi

2013.01.14. 16:40 Piros Csilla

Semmi_Plakát (600 x 421).jpg    Semmi előadásán túl

    „− Semminek sincs értelme, ezt régóta tudom – közölte. − Ezért semmit sem érdemes csinálni. Erre most jöttem rá.”

   Janne Teller ifjúsági regényét elsőként bábelőadásként Magyarországon adaptálták színpadra a Budapest Bábszínházban. A rendező, Hoffer Károly fiatal végzős hallgató a Színház- és Filmművészeti Egyetem bábszínművész szakán. Első rendezésében Gimesi Dóra volt a segítségére, aki a szöveget alkalmazta színpadra.

       Hoffer Károly nem csak a rendezésért felelős, hanem a látványvilágot is ő álmodta meg, majd „rajzolta” papírra. Hihetetlenül jó eltalálta ezzel a darab hangulatát, a fekete-fehér és szürke színek dominanciája jól kiadja a regény alap tézisét.

      Pierre Anthon a nyári szünet után beállít az iskolába, ahol közli azt az egyszerű tényt, hogy: „− Semminek sincs értelme, ezt régóta tudom – közölte. − Ezért semmit sem érdemes csinálni. Erre most jöttem rá.” Majd kisétál az osztályteremből és száműzi magát egy fára. Ő ezzel a tettével közli, hogy nem kíván részt venni többé a társadalomban, és hát ezen belül is az osztálya életében. Állításával egy lavinát indít el diáktársaiban, akik rádöbbennek, hogy ez valahol mélyen már bennük is motoszkált, de nem engedték így felszínre törni. Az, ahogy az egész osztály összefog, hogy bebizonyítsa Pierre Anthonnak, hogy nincs igaza, feltételezi, hogy ez egy összetartó közösség, sőt már-már baráti társaság.

Elhatározzák, hogy egy régi fészerbe összegyűjtik a számukra fontosnak gondolt dolgokat, hogy megmutassák, milyen áldozatokra képesek. A Fontos Dolgok Halma egyre csak nő, egyre több és nagyobb dolgot követelnek egymástól és a szabály az szabály: minden kérést teljesíteni kell, „különben szart sem ér az egész”.

báb4.jpg

      A műben az egyben narrátorként is funkcionáló Agnes az első kör végén osztja meg azt a gondolatot, hogy ez az a pont, amikor abba kellene hagyni. Ahogy addigra már remélhetőleg a nézőtéren ülőkben is megfogalmazódik. Hiszen ez az először csak egy gyerekes lázadásnak tűnő folyamat egyre inkább halad valamiféle végzetes irányba.

És amikor már nem csak tárgyak kerülnek a fészerbe, hanem annál sokkal fontosabb és pótolhatatlan dolgok, akkor már a nézőkben is elkezd beindulni egyfajta szorongásba vegyített félelem, hogy ezután még mi következhet, hiszen mindahányszor valakitől elvesznek valamit, az gyerekes bosszúvágytól vezérelve a másiktól egy még fájdalmasabb dolgot követel. Ahogy durvul a helyzet, úgy haladnak ők is egyre közelebb a felnőtté válás kapujához, és amikor már mindenki odaadta azt, ami neki „ténylegesen a legfontosabb” volt, akkor volt az a pont, amitől kezdve ők már nem gyerekek. A második fordulótól kezdve ez már nem a tárgyakról szól. Itt már nem a kisiskolások rebelliskedéséről van szó, ahogy ezt jó jelzi az a zseniális rendezői ötlet: a (gyermek)bábukat elhagyva, immár nélkülük folytatják tovább az útjukat a (felnőtt)színészek.  Felnőttek.

báb3.jpg

     Az utolsó kétségbeesett lépés az, amikor betelefonálnak a tévébe és értesítik a médiát amellett, hogy hírverést akarnak, felhívva Pierre Anthont figyelmét arra, igenis van értelme az életnek, ez egy nagyon is tudatos segélykiáltás, amely így is hangozhatna: „ - Hé, felnőttek vegyétek már észre, hogy itt valami nagyon nem klappol: Oké, hoztunk itt áldozatokat meg minden… de milyen áldozatokat és milyen áron?

A szerepek összevonása (hiszen eredetileg egy sokkal nagyobb létszámú osztályról van szó) sokkal hitelesebben érzékelteti az összetartozás intenzitását. A színészek hihetetlen szimbiózisban léteztek a bábukkal, egy pillanatig sem volt kétséges, hogy kit is kell figyelni a bábut vagy a színészt, aki éppen mozgatja, rögtön ráállt a sze(lle)m arra, hogy ők ketten együtt egészek.

báb2.jpg

     Nyolc olyan karaktert sorakozik fel, akivel valamilyen szempontból mindenki azonosulni tud. Az egyik leghálásabb szerep a Nagy Hans szerepe volt, Pethő Gergő remek játékában, aki még az elején ebben a vidám és könnyednek tűnő darabban számos briliáns poént lőhetett el. A vagány csávó, akitől az egész osztály fél, a végére lehull a lepel és kiderül, hogy itt semmi sem fekete vagy fehér, van közte átmenet: a szürke.

Sophie, a Mórocz Adrienn által megformált Szonja az, akiben a legerőteljesebb jellemváltozás megy végbe: a mindig eminens, szófogadó, soha egy hibát sem vétő, a légynek sem ártó, naiv kislány lesz az, aki elsőre rááll – míg a többiek látványosan ódzkodnak – arra, hogy egy brutális cselekedetet hajtson végre.

Pierre Anthon, Szolár Tibor „bábjának” rövid jelenléte kicsit zavaró volt, hiszen ő indította el ezt az egészet, de alig tudtunk meg róla valamit és arról is, hogy a későbbiekben mi volt erről a véleménye, ugyanis csak a legvégén volt újból szerephez.

A többiek játéka is legalább annyit tett az előadáshoz: Ács Norbert, mint Dagadt Henrik Eskildsen, Blasek Gyöngyi, mint Mathilde Eskildsen (tanárnő/Hamupipőke, a kutya), Pallai Mara, mint Elise Jensen, Spiegl Anna, mint Agnes Aarne, Tatai Zsolt, mint Ájtatos Kaj Hansen, Teszárek Csaba, mint Jan-Johan Henderson) Összehangolt csapatmunka volt a háttérben, nagyszerű előadást produkáltak.

semmi0.jpg

      Zeneszerzőként Kiss Tibort köszönthetjük, együttesének, a Quimby-nek dalait ágyazták be - songként funkcionálva -, de egy teljesen új dalt is hallhatunk, ami kimondottan erre a darabra lett komponálva. 

     Senkit nem hagy hidegen a Semmi, az garantált, hogy mindenkiben eljön az a pont, ahol elgondolkodik, hogy számára mi az igazán fontos az életében. Számos kérdést megfogalmaz a mű, amely a fiatalokat foglalkoztatja, akik nemsokára, vagy akár most lépnek ki a nagybetűs életbe: mi is várja őket, vagy mit miért csináljon, minek van igazán értelme és még sorolhatnám, de valószínűleg mindenkiben más kérdés okoz dilemmát. A választ pedig csak mi adhatjuk meg.

 Mindenkinek más az ÉLET értelme.

 Fotó: Éder Vera

Budapest Bábszínház előadásai ITT.

Szólj hozzá!

Címkék: Quimby Janne Teller Spiegl Anna Mórocz Adrienn Semmi Budapest Bábszínház Kiss Tibor Hoffer Károly Pethő Gergő Szolár Tibor Ács Norbert Blasek Gyöngyi Pallai Mara Tatai Zsolt Teszárek Csaba Gimesi Dóra

A bejegyzés trackback címe:

https://like-me.blog.hu/api/trackback/id/tr195017941

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.