„Most indul a játék, mondd, miért is várnék, csak intek és indul a tánc.
Áll már a díszlet, felkenték a sminket, kell egy utolsó nagy felvonás!”
Igazak voltak a hírek, Monte Cristo hőlégballonja tényleg a Margitszigeten landolt július 20-án, elhozva nekünk a Békés Megyei Jókai Színház művészeinek egy részét, velük együtt pedig Szomor-Pozsgai tavaly bemutatott musicaljét, amelyet Dumas azonos című regényéből készítettek.
A színházbajárók többsége már biztos tudja, hogy Monte Cristo grófja nem először jár Budapesten, a 2011-es ősbemutató óta havi rendszerességgel látogatott a RAM Colosseumba is.
A sikeres Báthory Erzsébet c. musical-opera bemutatója után tudtam, hogy Szomor Györgyben nem lehet csalódni, ráadásul ehhez a darabhoz ezer szál köti: az ő neve jegyzi a zenét, a rendezést és ő maga a címszereplő is. Minden adva van a sikerhez.
A felvezető alatt az író, Dumas szájából halhattuk a történet elejét, akit nem más személyesített meg, mint az X-Faktorból megismert Vastag Tamás. Szerepe túl sok játékra nem adott lehetőséget, mint mesélő, de a Róma c. dala még a vérszegény publikumot is ritmikus tapsra késztette. Elhittük neki, hogy Rómában minden lehetséges: „szabad a csók, szabad a tánc, szabad az egyéjszakás románc.”
A történet nagyjából követte a regényt, Edmond Dantes egy hosszabb hajóút után hazatér, de már mint kapitány. Nem is sejti, hogy több irigye is akad, köztük a legjobb barátja, aki távollétében beleszeretett szépséges menyasszonyába, Mercedesbe és az első tisztje, aki úgy érzi, hogy őt illette volna meg a kinevezés. Ők ketten összefognak ellene és árulással vádolják meg a háta mögött, így esküvője napján elhurcolják és bár kiderül, hogy a vád nem teljesen igaz, de a főügyésznek nem érdeke elengedni őt, ezért száműzi If börtönébe, szerelmesének azt mondva, hogy maláriában elhunyt. Már az eleje tele van feszültséggel és ez a második felvonás végére csak még inkább fokozódik. Rabságában Faria abbé (Szőke Pál) enyhít bánatán, aki bevezeti az élet nagy titkaiba és ráhagyományozza tudását és kint elrejtett kincseit, segítve neki a szabadulásban is.
A fiatal Dantest még Gulyás Attila személyében jelenik meg, majd a börtönévek alatt megviseltté vált idősebb énjét már Szomor György kelti életre, egy csodálatos dallal a rácsok mögül. Minden alkalommal rácsodálkozom tiszta és erős hangjára. Kétségkívül az est hangja díja neki járt.
Kiszabadulva felveszi a grófi címet, és mint Monte Cristo, elindul megtorolni a rajta esett sérelmet. Faria abbé óvja ettől, mégis hajtja a bosszúvágy. Gazdagon letelepedik abba a városba, ahol ellenségei is élnek és elkezdi hadjáratát.
A szerelmét, Mercedest alakító Gubik Petra fiatal kora ellenére jól megoldotta az idősebb nő szerepét is, bár játéka még kicsit csiszolható, de énekhangja felülmúlja ezt. A férjét játszó Csomós Lajos is jól hozza a szerelmes férfit, aki vágyai miatt belemegy még barátja elárulásába is a gonosz első tiszttel, Danglars-szal (Bartus Gyula) és a korrupt főügyésszel, Villeforttal (Vasvári Csaba) is lepaktál. Az alkotók Monte Cristonak - talán pont az irónia végett - adtak három segítőtársat is, akikről kiderül, hogy kalóz létükre talán pont ők a legtisztességesebbek. Lapis Erika, Gerner Csaba és Katkó Ferenc hármasa adja a darab humoros részét, csiszolt és könnyed játékukkal teszik a darabot szórakoztatóvá.
A musical legemlékezetesebb dalai Szomor György szájából hangzanak el, de a záródal előtt Gubik Petra is kap egy nagy lehetőséget szólóra, a drámát fokozva és felvezetve a végső dalt.
A díszlet (Fekete Péter) kidolgozott és kifinomult volt, a jelmezek pedig még jobban rásegítettek a hangulatra. Papp Janó igazán grandiózus ruhákat tervezett, odafigyelve a legapróbb részletekre is. Kettőjük kreativitása nagyot lendített a látványon.
A sok próza meglepően üdítően hatott, és a musical műfajára nem jellemzően szinte kevesebb volt a dal, mint a szöveg. Ez az az előadás, amit mindkét műfaj kedvelői egyaránt megnézhetnek és nem fognak csalódni.
Fotó: A-TEAM/Nyári A.
A darabról:
Békés Megyei Jókai Színház